Co obejmuje serwis maszyn rolniczych? Zakres napraw gwarancyjnych i pogwarancyjnych

Sprawne maszyny rolnicze są gwarancją szybkiego i efektywnego przeprowadzania prac. Jednak z uwagi na to, że są intensywnie eksploatowane, czasami ulegają awariom. Właśnie dlatego, żeby uniknąć takich sytuacji, trzeba je regularnie serwisować. Co wchodzi w zakres takich wizyt u mechanika? Jaki jest zakres napraw gwarancyjnych i pogwarancyjnych? Na co mechanik zwraca uwagę?

Przegląd maszyn między sezonami 

Nawet maszyny, które są właściwie eksploatowane i poprawnie przechowywane, czasami wymagają naprawy. Nie ma w tym nic dziwnego – w okresie żniw czy siewów pracują naprawdę intensywnie. Właśnie dlatego ważne jest, aby zadbać o nie w okresie między sezonami. Niezależnie od tego, czy chodzi o rozrzutniki obornika, ciągniki, czy inne maszyny, kluczowe jest, aby umawiać je na regularne przeglądy. Dzięki temu nie tylko będą w pełni sprawne i bezpieczne, ale również zachowają gwarancję. Taki serwis zwykle zawiera przede wszystkim:

  • sprawdzenie ogólnej kondycji pojazdu,
  • sprawdzenie poziomu i uzupełnienie olejów eksploatacyjnych,
  • weryfikacja sprawności poszczególnych części, a w razie potrzeby naprawa lub wymiana,
  • konserwacja podzespołów, które tego wymagają.

Na co zwrócić szczególną uwagę podczas serwisu maszyn rolniczych? 

Zakres pogwarancyjnej naprawy maszyn rolniczych może być różny i zależy od tego, jakie nieprawidłowości występują podczas użytkowania sprzętu. Jednak z uwagi na charakter i warunki pracy, najczęściej zdarza się tak, że naprawy potrzebują części, które się brudzą. Mogą się na nich pojawić na przykład oznaki korozji. O to, co jeszcze wymaga serwisu, zapytaliśmy specjalistę z firmy zajmującej się serwisem części rolniczych KAGRO, który wyjaśnił:

– Napraw pomiędzy sezonami mogą wymagać zespoły ruchowe maszyn rolniczych. Chodzi głównie o elementy dynamiczne, które wprawiają w ruch inne podzespoły. Takie elementy zużywają się stosunkowo szybko. Istotne jest też zwrócenie uwagi na prawidłową pracę silnika. Regularna konserwacja jest kluczowa w kontekście zapobiegania korozji cylindrów i wału korbowego.

Oprócz wspomnianych przez naszego rozmówcę elementów na uwagę zasługują też przekładnie i łańcuchy – trzeba je regularnie czyścić oraz stosować środek smarny zapobiegający szybkiemu zużywaniu się elementu.