Klamry do dźwigarów są rodzajem systemu podparcia strukturalnego używanego do zapewnienia stabilności dla dużych konstrukcji z wykorzystaniem elementów stalowych, takich jak mosty i budynki. Zapewniają pełny zakres możliwości mocowania prętów gwintowanych. Dzięki dostępności w różnych wersjach (również z otworami przelotowymi) są uniwersalnym rodzajem mocowania, które nie wymaga spawania ani wiercenia.
Czym są klamry do dźwigarów?
Klamry do dźwigarów są używane do zapewnienia dodatkowego wsparcia dla konstrukcji stalowych. Składają się z zacisku i dźwigara. Zacisk jest przymocowany do dźwigara za pomocą śrub lub innych elementów mocujących, podczas gdy dźwigar zapewnia dodatkowe wsparcie i stabilność. Klamry do dźwigarów są zwykle wykonane z kutego żeliwa lub aluminium, chociaż w przeszłości stosowano niektóre rodzaje tworzyw sztucznych. Zaciski występują w różnych rozmiarach dla mniejszych i większych projektów: do belek o grubości półki od 18 do 45 mm.
Zalety klamer do podparcia konstrukcji
Klamry do dźwigarów są o bardziej opłacalne niż tradycyjne metody podparcia, takie jak belki stalowe czy słupy betonowe. Dodatkowo można je szybko i łatwo zainstalować, oszczędzając czas i pieniądze na kosztach instalacji. Co więcej, klamry dźwigarowe zapewniają zwiększoną wytrzymałość i stabilność konstrukcji, co czyni je idealnymi do stosowania w obszarach, w których istnieje ryzyko aktywności sejsmicznej lub silnych wiatrów.
Różne rodzaje zacisków dźwigarowych i najlepsze praktyki instalacyjne
Na rynku dostępnych jest kilka różnych rodzajów zacisków do dźwigarów. Obecnie godne polecenia są dźwigary ocynkowane galwanicznie od producenta systemów mocowania instalacji InterFix. W sklepach są dostępne systemy jednozaciskowe, dwuzaciskowe, trójzaciskowe i czterozaciskowe. Każdy typ ma swoje zalety i wady w zależności od wymagań projektu. Podczas montażu klamer do dźwigarów ważne jest, aby upewnić się, że są one odpowiednio zabezpieczone za pomocą śrub ze stali hartowanej i nakrętek zabezpieczających, tak aby mogły zapewnić maksymalną wytrzymałość i stabilność konstrukcji. Dodatkowo ważne jest zastosowanie właściwych odstępów między poszczególnymi zaciskami, aby konstrukcja pozostała stabilna nawet w ekstremalnych warunkach.